RoadScor brengt verkeersveiligheid op kruising N286 x Steenbergseweg naar hoger niveau
Hoe maak je een kruising écht veilig? Die vraag stond centraal in de RoadScor-analyse van de N286 x Steenbergseweg in Noord-Brabant. Met behulp van slimme technologie en een datagedreven aanpak is deze locatie onder de loep genomen. Het resultaat? Een objectieve, risicogestuurde beoordeling die verkeerskundigen helpt om gerichte maatregelen te nemen.

Slimme simulaties, scherpe inzichten
De kruising werd geselecteerd vanwege de problematiek rondom roodlichtnegatie en eerdere onderzoeken. Door dezelfde locatie opnieuw te analyseren met minimale inputdata – enkel vLOG-data en verkeerslichtcycli – kon RoadScor aantonen hoe krachtig hun methode is. De digitale tweeling van het kruispunt werd opgebouwd uit meer dan 4000 routes, die vervolgens werden geclusterd en geanalyseerd op basis van kans en ernst van mogelijke conflicten. In de eerste simulatie werden 141 routes met potentiële botsingen geïdentificeerd. Na toevoeging van synthetische routes voor voetgangers en fietsers steeg dit aantal naar 188.
Risico's per vervoerwijze
De RoadScor-methodiek maakt het mogelijk om risico’s per vervoerswijze te kwantificeren. Zo bleek dat voetgangers relatief veel risico lopen, mede door het ontbreken van een specifieke oversteek. De groentijd van de fietsverkeerslichten is niet voldoende om de overkant te bereiken en er is geen mogelijkheid om halverwege te wachten. Fietsers en automobilisten bleken respectievelijk in mindere mate betrokken bij conflicten. Door deze inzichten kunnen maatregelen gericht worden ingezet, zoals het toevoegen van een eigen drukknop voor voetgangers of het verlengen van de ontruimingstijd om auto-auto conflicten te verminderen.
Volgende stappen
De RoadScor methodologie kijkt niet naar historische ongevallendata, maar naar potentiële conflicten op basis van verkeersstromen, snelheid, massa en kwetsbaarheid. Dit sluit naadloos aan bij het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) en de Vision Zero-doelstellingen. De voorgestelde verbeteringen zullen in de komende maanden worden getoetst als onderdeel van het EIT Urban Mobility project ROADSCOR. Ook zal de ernst van de conflicten nog worden uitgewerkt en de resultaten worden vergeleken met andere studies van hetzelfde kruispunt om de methode verder te verfijnen.
Met RoadScor wordt verkeersveiligheid niet achteraf geëvalueerd, maar vooraf geoptimaliseerd. Zo bouwen we samen aan een toekomst waarin nul verkeersslachtoffers geen ambitie is, maar realiteit.
Dit project is een samenwerking tussen Roadscor, SmartwayZ.NL, Provincie Noord-Brabant, Haskoning en Siemens. Samen zetten we ons in voor een veilige en toekomstbestendige infrastructuur.