Evaluatie sluipverkeermaatregelen A2
De dorpen langs de A2 tussen Weert en Eindhoven hadden jarenlang te maken met overlast en gevaarlijke situaties door sluipverkeer. Sinds december 2017 zijn er gefaseerd maatregelen genomen om het sluipverkeer te verminderen. Uit een recente evaluatie blijkt dat deze maatregelen succesvol zijn: het sluipverkeer in de dorpskernen is sterk afgenomen, met name in Maarheeze en Leende.
Effectieve maatregelen verminderen sluipverkeer
Uit de evaluatie, uitgevoerd in de eerste helft van 2024, blijkt dat het aandeel sluipverkeer in de dorpskernen drastisch is afgenomen:
- Maarheeze: Het aantal voertuigen dat sluipt is gedaald van ongeveer 500 per dag in 2016 naar minder dan 100 in 2023.
- Leende: Hier is het sluipverkeer vrijwel geheel verdwenen.
De grootste bijdrage aan deze daling komt van de fysieke afsluiting op de Maarheezerweg Noord. Daarnaast dragen doseerlichten en intelligente verkeerslichten (i-VRI’s) bij aan een betere doorstroming.
Impact op het omliggende verkeer
Hoewel de maatregelen succesvol zijn in de dorpen, hebben ze ook invloed op het omliggende verkeer:
- Verbetering op de A2 bij Leende: Minder invoegend verkeer op de toerit zorgt voor betere doorstroming en minder files.
- Toegenomen drukte bij Maarheeze: Door het verminderde sluipverkeer is de toerit daar drukker geworden, wat vaker tot ochtendfiles leidt.
- Lichte toename sluipverkeer via Budel: Aan de westzijde van de A2, waar geen maatregelen zijn getroffen, is een lichte stijging van sluipverkeer te zien.
Vervolgacties naar aanleiding van de evaluatie
De uitkomsten van het onderzoek bieden waardevolle inzichten voor verdere stappen:
- Delen van resultaten: De bevindingen worden gedeeld met het team Verkeersmanagement Zuidoost-Brabant om deze kennis te benutten in andere regio’s.
- Handhaving bij VRI’s: De gemeente roept politie en het Openbaar Ministerie op om extra te handhaven bij verkeerslichten. Uit de evaluatie blijkt dat het rode licht regelmatig wordt genegeerd, wat tot gevaarlijke situaties leidt.