Publicatiedatum: 21-05-2024
Vaker de auto laten staan en kiezen voor een andere manier van reizen. Om automobilisten in Noord-Brabant en Limburg een zetje in de rug te geven, start 21 mei 2024 de publiekscampagne IkSwitch.nu. De campagne richt zich in eerste instantie op het switchen van de auto naar de fiets.

Aftrap campagne IkSwitch.nu

Op 21 mei 2024 is in Gennep de campagne IkSwitch.nu afgetrapt. Wethouder Frank Pubben van de gemeente Gennep en Leontien van Moorsel gaven samen het startschot voor de campagne. Zij roepen forenzen op om te switchen van de auto naar de fiets. Want fietsen geeft je een goed gevoel en je verbrandt calorieën. Leontien vertelt over nog meer voordelen van fietsen, terwijl zij zichzelf tot grote hoogte fietst op een verticaal fietsende ‘Kop van Jut’. 

Ikswitch Start Campagne Leontiek Van Moorsel IMG 20240521 WA0008

Van auto naar fiets

IkSwitch.nu is een overkoepelende (gedrags)campagne die automobilisten in Noord-Brabant en Limburg wil motiveren om vaker de auto te laten staan en te kiezen voor een andere manier van reizen. In eerste instantie legt de campagne de nadruk op het switchen van de auto naar de fiets. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan een kwart van de mensen op fietsafstand van het werk woont (tot 7,5 kilometer) en nog eens een kwart op e-fietsafstand (7,5 – 15 kilometer). De campagne motiveert deze groep door in te spelen op met name de mentale winst van het fietsen.

"Brabant is een prachtige fietsprovincie", zegt de Brabantse gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders. "En voor heel veel Brabanders is de fiets het perfecte vervoersmiddel naar school, werk of de sportclub. Zeker nu we ons netwerk van snelfietspaden enorm aan het uitbreiden zijn en het nog gemakkelijker wordt om van A naar B te reizen. Fietsen is gezond, het vermindert files en je bent even lekker buiten. Kortom: met de fiets houden we Brabant in beweging."

“De Provincie Limburg wil een bereikbaarder en verkeersveiliger Limburg. Voor iedereen. Dat vinden we belangrijk”, aldus Jasper Kuntzelaers, gedeputeerde Mobiliteit van Limburg.“ Het doel is een provincie met een duurzamer, leefbaarder, aantrekkelijker en slimmer mobiliteitssysteem. Daarom stimuleren we onder meer het gebruik van de fiets. Fijn dat deze campagne die ambitie ondersteunt.”

De campagne IkSwitch.nu start op verschillende kanalen: van radiocommercials op Omroep Brabant en L1 tot busreclame en van social media campagnes tot abri’s en print. Op ikswitch.nu staat een tool die persoonlijk inzicht geeft in wat het switchen naar de fiets kan opleveren in termen van tijd, geld, calorieverbruik en CO2-uitstoot. Daarnaast wordt hulp geboden bij het switchen als men daar behoefte aan heeft.

 

Maak de switch

 

Provincies verenigen krachten

De campagne is een samenwerking van de provincies Noord-Brabant en Limburg, verenigd in SmartwayZ.NL; hét innovatieve mobiliteitsprogramma in Zuid-Nederland. SmartwayZ.NL zet zich in voor het bundelen van kennis, het faciliteren van samenwerking en het ontwikkelen van innovatieve en schaalbare oplossingen om de mobiliteitstransitie in Zuid-Nederland te bevorderen. Partners in het netwerk zijn onder andere het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincies Noord-Brabant en Limburg, diverse gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen.