Werkprogramma SmartwayZ.NL 2025-2027
Het Rijk en regio hebben bevestigd dat SmartwayZ.NL de integrale tafel is voor het strategisch gesprek over bereikbaarheid in Zuid-Nederland. In de programmaraad van 17 oktober 2024 hebben Rijk en regio goedkeuring gegeven voor de concretisering werkprogramma SmartwayZ.NL voor de periode van 2025-2027 en daarbij gekozen voor scenario 2 binnen bestaand programmabudget. In de tweede helft van 2027 zal het werkprogramma SmartwayZ.NL worden geëvalueerd en zullen Rijk en regio op basis van de uitkomsten van de evaluatie nieuwe afspraken maken over de voortzetting (inclusief de financiële verdeelsleutel).
De afspraak over het werkprogramma betekent dat SmartwayZ.NL zich de komende tijd gaat richten op:
- Multimodaal & Integraal:
Integrale strategische tafel Zuid-Nederland en samenwerken aan een efficiënte en duurzame mobiliteitsmix.
- Verstedelijking & Mobiliteit:
Slimme oplossingen voor de groei van steden en nieuwe woningen.
- Spreiden & Mijden:
Doelgroepenbenadering om piekdrukte te verminderen.
- Innovatie:
Implementatie van innovatieve verkeersoplossingen en samenwerkingen om mobiliteitsvraagstukken op te lossen.
Met het nieuw vastgestelde werkprogramma is SmartwayZ.NL als netwerk- en kennisprogramma uitstekend uitgerust om samen met de regio’s goede uitvoeringsprogramma’s op te stellen.
Multimodale Agenda (MMA) Zuid-Nederland
Het Rijk, Provincie Brabant en Limburg hebben geconstateerd dat het toewerken naar een gezamenlijke MMA een stapsgewijze aanpak vraagt. Als eerste stap is nu een gedeeld beeld opgesteld van de samenhangende opgaven op het gebied van bereikbaarheid voor personen- en goederenvervoer (2025-2040) gericht op het bevorderen van de brede welvaart in Zuid-Nederland. Vanuit het kompas brede welvaart, de dominante ontwikkelingen (verstedelijking en economische ontwikkelingen) die impact hebben op het mobiliteitssysteem én de context van de bestaande (en nog te maken) afspraken, zijn er zes hoofdopgaven gedefinieerd, te weten:
- bereikbaarheid voor stad en dorp;
- stevig verbeteren brede welvaartsaspecten veiligheid, leefomgeving en gezondheid;
- benutten kansen grensoverschrijdend;
- multimodale goederenaanpak;
- kwaliteitsopgave Spoor en BRT/HOV;
- weg: brede aanpak bereikbaarheid hoofdnetwerk.
Afgesproken is deze hoofdopgaven als vertrekpunt te nemen bij de verdere gezamenlijke uitwerking van de MMA om te komen tot een passend maatregelpakket voor de genoemde opgaven uitgezet in een agenda voor de korte, middellange en lange termijn (geprioriteerde/gefaseerde aanpak 2025-2040). Op basis hiervan maken Rijk en regio in het BO MIRT van 2025 nadere (uitvoerings)afspraken, rekening houdend met ieders rol- en verantwoordelijkheid.
In de uitwerking wordt aandacht besteed aan onderstaande samenhangende thema’s, waarbij Rijk en regio binnen SmartwayZ.NL nog nadere afspraken maken over de wijze van uitwerking van deze thema’s inclusief rol- en verantwoordelijkheden:
- het prioriteren en faseren van een mobiliteitsaanpak voor de Daily Urban Systems;
- het opstellen van een robuuste aanpak voor leefomgeving, klimaatadaptiviteit van infrastructuur, duurzame mobiliteit, veiligheid en leefbaarheid;
- het uitwerken van een strategie voor grensoverschrijdende mobiliteit op het schaalniveaus van de Daily Urban Systems en de internationale connectiviteit;
- het in beeld brengen, en vanuit samenhang agenderen en prioriteren van een multimodale goederenaanpak;
- het herijken, prioriteren faseren van het toekomstbeeld-OV voor Zuid-Nederland gekoppeld aan het landelijk OV Toekomstbeeld;
- het concretiseren van een brede aanpak voor de bereikbaarheid via de hoofdwegenstructuur.
Veilig, Slim en Duurzaam
Wat daarnaast goed nieuws is, is dat er in het kader van Veilig, Slim en Duurzaam voor Brabant en Limburg middelen beschikbaar zijn gesteld die kunnen worden aangewend voor uitvoeringsplannen en uitvoeringsorganisaties. In Brabant investeren Rijk en regio gezamenlijk in het uitvoeringsplan 2025. Onderdeel van het plan zijn een praktische beschrijving van de maatregelen, de doelen en te verwachten resultaten, de verdeling van de financiën en de manier waarop aangesloten wordt op de landelijke aanpakken benutten mobiliteitsnetwerken en spits spreiden. Voor de ondersteuning van de jaarplannen van de Limburgse uitvoeringsorganisaties investeren Rijk en regio eveneens gezamenlijk. Hiertoe wordt een uitvoeringsplan opgesteld. Op het eerstvolgende DO MIRT Zuid worden zowel het Brabantse als Limburgse plan van aanpak ter accordering voorgelegd.
Lees ook:
Miljoenen van het Rijk voor bereikbaarheid van Brabant over spoor en weg - Brabant