De Vuelta trok eind augustus door verschillende Nederlandse gemeenten. Op 20 en 21 augustus deed het parcours Brabant aan. Zaterdag 20 augustus startte het peloton in ’s-Hertogenbosch en reed door Heusden en Altena. Zondag 21 augustus startten én finishten de renners in Breda. Liefst 14 Brabantse gemeenten werden aangedaan: Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Gilze en Rijen, Dongen, Oosterhout, Drimmelen, Moerdijk, Halderberge, Steenbergen, Bergen op Zoom, Woensdrecht, Roosendaal, Rucphen, Etten-Leur.
Groot evenement, grootse aanpak
Dit zijn bij elkaar behoorlijk wat kilometers. Het evenement had dan ook een grote verkeerskundige impact. Zowel vanwege de afsluiting van het parcours als door de toeloop van toeschouwers. De Vuelta trok verdeeld over 3 dagen bijna 1 miljoen bezoekers! Om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken, hebben projectorganisatie La Vuelta Holanda, SmartwayZ.NL, provincies en gemeenten intensief samengewerkt. Weggebruikers werden uitgebreid geïnformeerd, zowel voorafgaand aan als tijdens het evenement.
Eerder weg bij wegwerkzaamheden
De inzet van serviceproviders, bedrijven als TomTom, Google Maps en Waze die navigatiesystemen aanbieden, en social media bij verwachte verkeershinder is een relatief nieuw fenomeen. Eerder zetten gemeente ’s-Hertogenbosch en SmartwayZ.NL deze maatregelen succesvol in bij de werkzaamheden aan de rotonde Postweg. De Vuelta is het eerste grote evenement waarbij is gekozen voor de inzet van serviceproviders en social media. In eerste instantie zou dit alleen gelden voor de start- en finishgemeenten Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Breda. In nauw overleg met La Vuelta Holanda en gemeenten heeft SmartwayZ.NL deze services ook beschikbaar gemaakt voor alle doorkomstgemeenten.
Inzet serviceproviders voor hele parcours
De inzet van serviceproviders en social media is een aanvulling op reguliere verkeersmaatregelen. In aanloop naar en tijdens de Vuelta zijn zowel de afgesloten als de beschikbare routes nauwkeurig aangegeven in de verschillende navigatiesystemen. Daarnaast werden weggebruikers gericht geïnformeerd via Facebook en Instagram, specifiek gericht op mensen die in de buurt wonen, werken en reizen. Voor persoonlijke routeinformatie was er de virtuele reisassistent Mell via WhatsApp. Dit alles met als doel om reizigers nóg beter in staat te stellen passende keuzes maken.
Resultaten
Inmiddels zijn de eerste resultaten bekend. Daaruit blijkt dat de inzet van serviceproviders en social media niet alleen bij wegwerkzaamheden maar ook bij evenementen een waardevolle toevoeging is. Ondanks de enorme belangstelling voor de Vuelta was er nauwelijks verkeershinder. Ook omdat het publiek was opgeroepen om zoveel mogelijk met de fiets naar de route te komen – en hieraan gehoor gaf.
Meer informatie
Voor meer informatie over de inzet van serviceproviders bij evenementen, neem contact op met team Verkeersmanagement Team Z.NL via info@smartwayz.nl