Publicatiedatum: 08-02-2019
De N279 Veghel-Asten verbindt woon- en werklocaties tussen Veghel en Asten en in de regio. Ook heeft de weg een grote rol in het bereikbaar en leefbaar houden van de regio Zuidoost-Brabant. Om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren, is er een pakket aan maatregelen vastgesteld met ongelijkvloerse kruisingen (m.u.v. doorgaande route in Veghel), een omleiding bij Helmond en smart mobility toepassingen.
Afbeelding grafisch vrachtwagens en autos in de file.png

Intelligente VerkeersRegelInstallaties

In 2020 starten de werkzaamheden, maar ook in de huidige situatie worden er al maatregelen genomen tot verbetering van de doorstroming. Bijvoorbeeld door de inzet van slimme verkeerslichten (ook wel intelligente VerkeersRegelInstallaties of iVRI’s genoemd). Die worden in het najaar van 2019 geïnstalleerd op het traject van de N279 in Veghel (vanaf de aansluiting De Amert tot en met de aansluiting Rembrantlaan). Nabij de aansluiting met de Deurneseweg/A67 zijn inmiddels iVRI’s geplaatst. Tijdens de ombouw worden elders op het traject eveneeens iVRI’s geplaatst. Intelligente verkeersregelinstallaties kunnen niet alleen data uitzenden naar voertuigen en fietsers, maar van hen ook data ontvangen en daarop regelingen aanpassen. Dit betekent dat voertuigen die voorzien zijn van communicatie met deze iVRI’s zich op relatieve grote afstand kunnen aanmelden bij kruispunten. Sommige hiervan kunnen prioriteit aanvragen, om zo de doorstroming te optimaliseren.

Voordelen tijdens de spits én in de daluren

Om de voordelen van iVRI’s voor vrachtverkeer te onderzoeken, voerde SmartwayZ.NL een simulatie uit waarbij vrachtverkeer prioriteit kreeg bij kruispunten op het traject van de N279 Veghel - Asten. Uit deze simulatie werd duidelijk dat dit de doorstroming voor vrachtverkeer aanzienlijk bevordert: in de spits verbetert de doorstroming met 10% en tijdens de daluren met 17%, zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming van het personenvervoer. Bovendien zorgt prioriteit voor vrachtverkeer er ook voor dat vrachtwagens minder moeten stoppen en optrekken, wat leidt tot brandstofbesparing en een afname van de CO2-uitstoot met 2%.

En straks, na de ombouw van de N279? Dan zorgt de nieuwe situatie voor een betere doorstroming en veiligheid voor alle weggebruikers. En ook dan bieden de slimme verkeerslichten voldoende flexibiliteit om via monitoring prioriteit te geven aan specifieke doelgroepen, zodat de doorstroming op de N279 nog verder verbeterd kan worden.

Animatie

Bekijk ook onderstaande animatie waarin de simulatie toegelicht wordt.