Weggebruikers op de A58 voeren momenteel testritten uit, om de – door de markt ontwikkelde – apps verder te kunnen ontwikkelen. We reden met een testrit mee met Ingeborg van Egmond van de provincie Noord-Brabant om te zien hoe de nieuwste technologie in de praktijk werkt.
FlowPatrol en ZOOF (spreek uit als ‘zoef’) zijn er samen met de in totaal 30 betrokken marktpartijen in geslaagd om een individueel snelheidsadvies via een app in de auto van de weggebruiker te tonen. Dit vormt een goede basis om meerdere Smart Mobility-toepassingen aan te sluiten en de apps uit te breiden naar meer wegen. De architectuur die aangelegd is om de data in goede banen te leiden, moet uiteindelijk schaalbaar zijn voor bredere toepassing van Smart Mobility op de weg.
Beïnvloeden gedrag weggebruikers
Dit soort applicaties voor de smartphone moeten het gedrag van weggebruikers beïnvloeden, waardoor een fenomeen als spookfiles vermindert of zelfs verdwijnt. We zien dat dit ook inderdaad gebeurt: automobilisten passen hun gedrag aan naar aanleiding van de adviezen van de apps. Om een juist snelheidsadvies te kunnen geven, zijn de snelle data die eraan ten grondslag liggen essentieel.
“De apps kunnen zowel via het mobiele 4G-netwerk werken als via wifi-p (een speciale soort wifi voor automotive-toepassingen red.)”, legt Ingeborg uit. “Op deze manier zijn we verzekerd van razendsnel dataverkeer. Die data halen onze dataproviders uit verschillende bronnen, zoals de lussen in de weg van Rijkswaterstaat en de informatie die we krijgen van derde partijen zoals TomTom of Flitsmeister.”
Snelheid van data essentieel
De basis die is gelegd door de verschillende consortia van Spookfiles A58, wordt momenteel verder onderzocht door partijen binnen het programma SmartwayZ.NL. De vraag is bijvoorbeeld of straks met 5G gewerkt kan worden, en of die snelheid en betrouwbaarheid afdoende zijn. Voorlopig blijft ondersteuning door wifi-p essentieel voor voldoende snelheid van het dataverkeer.
Actuelere informatie dan matrixborden
De snelheid van het wifi-p-netwerk wordt duidelijk bij het rijden met de app FlowPatrol aan. Zodra de auto met apparatuur – een soort radar gecombineerd met een smartphone in een houder – de A58 opdraait, verschijnt op het telefoonscherm een balk met de route die we rijden. Daarop is duidelijk te zien waar het verkeer langzaam rijdt en waar de file begint. Tijdens het rijden geeft de app actuelere informatie dan de matrixborden die boven de snelweg hangen. “De bestuurder krijgt dus persoonlijk en actueel advies om door te rijden of af te remmen”, geeft Ingeborg aan.
Alle meetinstrumenten hebben hun eigen sterke eigenschappen, die in het project Spookfiles A58 voor het eerst gecombineerd worden. De lussen in de weg geven bijvoorbeeld door hoeveel en wat voor soort voertuigen passeren. Dat maakt inzichtelijk of je met een motor, een auto of vrachtwagen te maken hebt. Deze data zijn heel consistent. De data die de auto’s doorgeven, hebben een goede geografische dekking en geven nauwkeurig hun positie door.
De toekomst van Smart Mobility
Coöperatief rijden wordt uiteindelijk integraal onderdeel van de mobiliteit van de toekomst. Dat is precies waar SmartwayZ.NL zich mee bezighoudt en wat in het Aanvalsplan Smart Mobility verder beschreven wordt. Volgens Gertjan Koolen is Smart Mobility in de toekomst overal. Hij is programmamanager van de deelopgave Smart Mobility binnen SmartwayZ.NL. “Auto’s ‘praten’ met elkaar via een universele en merkonafhankelijke taal, verkeerslichten in de steden reageren dynamisch op de hoeveelheid en soort verkeer die ze moeten verwerken en wegen worden veiliger door nieuwe diensten en oplossingen. Daar zijn we nog niet, maar we zijn in Zuid-Nederland wel goed op weg.”